Ga naar de inhoud

5 tips om meer uit jouw bedankpagina te halen

Je herkent het vast wel: een bezoeker van jouw website vult een formulier in, koopt iets van je of downloadt een van je E-books en vervolgens verschijnt er een simpele “dankjewel” melding op het scherm. Niet meer en niet minder.

Zonde!

Want juist op dit moment is de aandacht van je bezoeker het hoogst. Een slimme bedankpagina kan bijdragen aan meer vertrouwen, een herhaalbezoek én zelfs aan meer omzet! In deze blog deel ik 5 tips om meer uit jouw bedankpagina te halen.

Inhoud van dit artikel

Tip 1: Bied direct een relevante vervolgstap aan

Wanneer iemand net een concrete actie heeft afgerond, dan staat diegene open voor een logische vervolgstap. Neem je klant daarom verder mee de klantreis in.

Is er net een contactformulier ingevuld? Laat dan zien wat de bezoeker kan verwachten en verwijs door naar interessante blogs. Is er een bestelling geplaatst? Geef dan een preview van bijbehorende producten of stuur aan op inschrijven voor je nieuwsbrief. Zo blijf je de aandacht van de bezoeker trekken.  

Tip 2: Zet social proof in

Mensen hechten veel waarde aan wat anderen van jou vinden. Door sociale bewijskracht toe te voegen aan je bedankpagina, vergroot je dus het vertrouwen. Dit kun je bijvoorbeeld doen met:

  • Een quote van een tevreden klant
  • Een score of sterbeoordeling die je hebt ontvangen
  • Een paar logo’s van bedrijven waar je mee werkt

Zeker bij de eerste contactmomenten, bijvoorbeeld bij het invullen van een quiz of het downloaden van gratis informatie, helpt dit mee om je expertstatus te verhogen.

Tip 3: Vraag om een aanbeveling

Heb je een webshop of bied je een dienst aan? Dan kun je jouw bedankpagina ook gebruiken om mensen aan te moedigen hun ervaring met jou te delen. Bijvoorbeeld door ze te verwijzen naar je Google-Review pagina, of door ze uit te nodigen om je bedrijf te volgen op social media en je op die kanalen aan te bevelen. 

Maak dit zo eenvoudig mogelijk. We zijn lui en zijn niet snel bereid tot extra acties. Zeker als het ons niets oplevert. 

Tip 4: Maak het persoonlijk

Een standaard melding ‘Bedankt voor je aanvraag/bestelling’ is prima, maar wanneer je een persoonlijke noot toevoegt, wordt het extra leuk! 

Neem bijvoorbeeld een korte video op waarin je de klant persoonlijk bedankt. Of schrijf een tekst waarin je de voornaam van de klant noemt en waarin je iets zegt over de volgende stap. Dit voelt betrokken en het versterkt de band met jou of met jouw merk. 

Wat ook goed werkt is een (gratis) PDF met extra tips, of een persoonlijke checklist.

Tip 5: Blijf optimaliseren

Een bedankpagina is nooit een eindpunt, het is iets dat je kunt blijven verbeteren. Door regelmatig iets te wijzigen aan een succesvolle pagina kun je bijvoorbeeld onderzoeken of dat een andere kop of button wellicht beter werkt.

Je kunt ook tools inzetten om te achterhalen waar iemand naar kijkt en waarop geklikt wordt. Een voorbeeld hiervan is Hotjar. Door de data goed te analyseren en op basis daarvan aanpassingen te doen, haal je steeds meer uit dit onderdeel van je website.

Klein onderdeel, grote impact

Een bedankpagina voelt misschien klein, maar de impact ervan kan groot zijn. Het is dé plek om te bouwen aan verbinding met jouw klant. Besteed hier dus zeker aandacht aan. 

Wil jij jouw bedankpagina strategisch inzetten, maar weet je niet waar je moet beginnen? Neem gerust contact met mij op, dan denk ik met je mee!

Artikel delen?