Ga naar de inhoud

Zo maak je jouw “over mij” pagina anders dan de rest

Je hebt er vast ook een op je website: een “over mij” of “over ons” pagina. Vaak is deze netjes weggestopt in het menu, gevuld met wat achtergrondinformatie en een foto. Niet meer en niet minder. 

En dat is prima… maar het mag ook best een beetje spannender! Want juist hier heb je de ruimte om een klik te maken met jouw websitebezoeker. De kans om te laten zien wie je bent, wat jóu uniek maakt en waarom mensen voor jou moeten kiezen. 

Maar hoe doe je dat, zonder dat het ongemakkelijk voelt of overkomt alsof je jezelf heel graag op de schouder klopt? In deze blog geef ik je tips!

Inhoud van dit artikel

Begin niet met jezelf

Hoewel het natuurlijk om jou draait, begint een goede “over mij” pagina eigenlijk met de lezer. Niet: “Ik ben Anneke en ik bouw websites sinds 2014.” Maar: “Je wil een website die niet alleen mooi is, maar ook voor je werkt.”  

Maar hoe pak je dat aan? Door te focussen op het resultaat. Onderzoek de behoefte van jouw klant, laat zien dat je begrijpt waar je klant naar op zoek is. Dit maakt je verhaal direct relevant en het nodigt uit om verder te lezen.

“Toe aan een website waarvoor je niet bang hoeft te zijn? Waarmee je zelf easy kunt werken en resultaat en klanten oplevert? Ontdek de mogelijkheden.” 

Skip het standaard CV-verhaal

Veel “over mij” pagina’s voelen meer als een sollicitatiebrief. Studie, werkervaring, certificaten, het komt allemaal aan bod. 

Prima info, maar wel erg droog. Juist hier mag het net iets meer over motivatie gaan. Waarom doe je wat je doet? Wat vind je belangrijk in je werk? En waarom zijn jouw klanten blij met jou? 

Dat zegt vaak veel meer dan de route die je hebt bewandeld om hier te komen.

Laat jezelf letterlijk zien

Een goede foto maakt je “over mij” pagina meteen persoonlijker. En dan het liefst eentje waarop je écht jezelf bent. Het hoeft dus geen gelikte foto te zijn met een witte achtergrond. Liever niet zelfs. 

Een portret op je werkplek, in actie of juist ontspannen: alles wat past bij jou en jouw stijl werkt beter dan een te zakelijke of geposeerde foto. 

Werk je met een team? Laat dan ook de andere mensen achter het bedrijf zien, want echte gezichten maken een merk menselijker.

De toon maakt het verschil

Sommige “over mij” pagina’s lezen alsof ze door een jurist zijn geschreven. Zakelijk, veilig, afstandelijk. Terwijl juist de toon laat zien hoe jij communiceert en wat mensen van jou kunnen verwachten. 

Gebruik dus woorden die je in gesprekken ook gebruikt. Schrijf alsof je het uitlegt aan een klant die tegenover je zit. En durf daar best een beetje luchtigheid of humor in te verwerken, áls dat bij je past. Dat maakt je verhaal niet alleen prettiger om te lezen, maar ook veel geloofwaardiger.

Durf het helemaal anders te doen

Wil je helemaal out-of-the-box? Durf het dan ook echt anders te doen! Een “over mij” pagina hoeft niet per se een lap tekst te zijn. 

Misschien werkt een tijdlijn voor jou beter. Of een mini-interview met jezelf. Of maak een combinatie van tekst, video en beeld. 

Laat vooral zien dat je aandacht hebt besteed aan deze pagina. Het is geen formaliteit “die er nu eenmaal bij hoort”, het is jouw digitale visitekaartje. Misschien is het zelfs wel de belangrijkste pagina van je website als het gaat om een stukje vertrouwen wekken.

Één pagina, grote impact

Jouw “over mij” pagina is dus niet zomaar een invuloefening. Het is dé plek om jezelf te laten zien zoals je echt bent. Niet omdat het moet, maar omdat het kan en jij op deze manier jouw ideale klant makkelijker aan zult trekken. 

Wil je samen kijken hoe jouw “over mij” pagina sterker en persoonlijker kan? Ik denk graag met je mee

Artikel delen?