Tegenwoordig kun je met een paar klikken op je muis een website in elkaar zetten. Er zijn genoeg tools die beloven dat je “zonder technische kennis” in no-time live bent. En soms werkt dat ook prima.
Maar: een website is meer dan jouw online visitekaartje. Het is een plek waar jouw klanten je leren kennen, vertrouwen opbouwen en vervolgens actie ondernemen. Een online project met een plan. Dus… wil je het zelf doen? Mooi streven, maar stel jezelf dan wel eerst even deze 5 vragen.
1. Wat moet de website jou opleveren?
Dit klinkt logisch toch? Maar helaas wordt deze vraag vaak overgeslagen.
Wil je vooral informatie geven? Direct iets verkopen? Of jezelf als expert positioneren?
Pas als je helder hebt wat je doel is, kun je een goede structuur voor je website bepalen. Een webshop ziet er namelijk anders uit dan een portfolio. En een coachingssite vraagt om een andere structuur dan een website over konijnen houden.
Dus: begin niet met het bepalen van de kleuren en de lettertypes, maar met je doel.
2. Heb je voldoende tijd én focus?
Een website bouwen lijkt in beginsel best overzichtelijk. Maar dan komen er vragen als:
- Welke foto’s gebruik ik?
- Hoe schrijf ik mijn teksten?
- Hoe zit het met de weergave op mobiel, snelheid en SEO?
Voordat je het weet, ben je uren (of weken) bezig. En vergeet vooral niet dat je afgeleid bent van je eigenlijke werkzaamheden als ondernemer. Zeker als je tussendoor nog weleens moet Googelen hoe iets werkt of wanneer je vastloopt op technische details.
Ben eerlijk naar jezelf: heb je de tijd én de rust om dit te doen?
3. Weet je wat goede content is?
Een mooie website zonder inhoud zegt niks. Je teksten, afbeeldingen en opbouw maken uiteindelijk het verschil. En nee, dat is niet “Welkom op mijn website” of “Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf…”.
Goede content is:
- Gericht op jouw bezoeker
- Duidelijk over wat je doet en voor wie je dat doet
- Overtuigend, zonder schreeuwerig te zijn
Heb je hier gevoel voor of goede hulp bij? Mooi. Zo niet: overweeg dan om die onderdelen uit te besteden.
4. Snap je iets van online vindbaarheid?
Een website zonder bezoekers is als een winkel zonder klanten. Als je zelf aan de slag gaat dan moet je op zijn minst basiskennis hebben van:
- Zoekwoorden (SEO)
- Paginastructuur
- Laadtijd en mobielvriendelijkheid
Dit is niet persé moeilijk, maar je moet er wél tijd en aandacht aan besteden. Anders loop je veel bereik en daarmee kansen mis.
5. Wat gebeurt er als je vastloopt?
WordPress crasht. Je contactformulier werkt niet. De mobiele versie ziet er raar uit. Help! En nu?
Als je alles zelf hebt gedaan, dan moet je dit soort dingen meestal ook zelf oplossen.
Heb je iemand die met je mee kan kijken? Of weet je zelf hoe je bugs en updates aanpakt? Denk daar vooraf over na. Zo voorkom je een hoop frustratie én vertraging onderweg.
Dus, ga jij zelf aan de slag?
Zelf je website bouwen kan zeker een goede keuze zijn, als je weet waar je aan begint. Met deze vijf vragen in je achterhoofd kun je bewuster kiezen of dit echt iets voor jou is, of dat je toch liever samenwerkt met een professional.
Wil je wel zelf bouwen, maar niet alles in je eentje hoeven uitzoeken?
Dan is het DIY traject – Slim aan de slag voor het maken van je eigen WordPress-website misschien wel wat jij zoekt. Je werkt dan zelf aan je website, met mijn begeleiding op de achtergrond. Zo houd jij de touwtjes in handen, maar weet je zeker dat het goed komt én heb je back-up achter de hand voor als het te technisch wordt.
Klinkt dit als iets voor jou? Neem dan even contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden.