De indruk van de home pagina van een website kun je vergelijken met een blind date. Je werpt een blik, scant van boven tot onder en vormt binnen enkele seconden een eerste indruk. Is die eerste indruk van jouw website niet goed, dan zal jouw bezoeker heel snel weer weg zijn. Jammer, weg toekomstige klant.
In dit artikel ontdek je wat er op de home pagina van jouw website zou moeten staan om een onweerstaanbare eerste indruk te maken. Ik deel 3 essentiële zaken, leg ze uit en geef bij elk punt een praktisch voorbeeld. Als webdesigner heb ik al vele home pagina’s ontworpen en gebruik deze aandachtspunten dagelijks om goede pagina indelingen te maken.
De wat, hoe en waarom
Misschien heb je er al weleens van gehoord als marketing term, the Golden Circle van Simon Sinek. Het maakt op een simpele manier duidelijk met wat, hoe en waarom een organisatie, product of dienst zich onderscheidt van anderen. Dit door de manier van denken, handelen en communiceren tussen de organisatie en de doelgroep naar voren te brengen.
Weinig tijd om te lezen?
Wat is the Golden Circle?
Bekijk de afbeelding hieronder. Het zijn 3 cirkels die van binnen naar buiten doorlopen moeten worden. Begin met de kern ‘waarom’, gevolgd door ‘hoe’ en tenslotte ‘wat’. De meeste bedrijven doen hem echter andersom. Beginnen groots met wat ze doen, hoe ze het doen ten tenslotte ergens in kleine lettertjes waarom ze iets doen. Wil je verschil maken? Werk dan van binnen naar buiten. Apple bijvoorbeeld heeft hierin een onwijs goed voorbeeld.
De why, waarom
De ‘why’ staat voor het doel, de drijfveer of wat je gelooft. Waarom ben je gaan doen, wat je doet? Waarom bestaat jouw organisatie of product en wat levert het op voor jouw klant? De why mag niet financieel gedreven zijn, winst is namelijk een resultaat en geen oorzaak.
Voorbeeld Apple: Het uitdagen van de status quo, door anders te denken.
Voorbeeld Hema: een gemakkelijker en leuker bestaan moet bereikbaar zijn voor alle bevolkingsgroepen
Voorbeeld Rijksmuseum: Het openbreken van de fysieke kunstmuren zodat zoveel mogelijk mensen van ’s werelds prachtige kunst kunnen genieten
Voorbeeld Ikea: Het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren.
De how, hoe
‘Hoe’ staat voor het proces. Welke handelingen zijn verricht om te kunnen realiseren waar ‘why’ voor staat? Vaak wordt hier het bedrijfsproces of Unique Selling Proposition genoemd, ook wel het onderscheidend vermogen van de organisatie.
Voorbeeld Apple: Gebruiksvriendelijke producten met een prachtig design;
Voorbeeld Hema: Normale producten bijzonder maken met eigen design;
Voorbeeld Rijksmuseum: een Pinterest-achtig DIY systeem waarmee je je bijna verslavend kunt verliezen in de prachtige collectie;
Voorbeeld Ikea: Belangstelling tonen in hoe mensen dagelijks leven en wonen.
De what, wat
De ‘wat’ staat voor het resultaat. Het is de uitkomst van why en who, het bewijs. Welke producten of diensten lever je? Het is de propositie van de organisatie: welke producten of diensten leveren we aan wie.
Voorbeeld Apple: Goede computers;
Voorbeeld Hema: Alledaagse producten;
Voorbeeld Rijksmuseum: downloadbare hoge resolutie beelden die je tot op het craquelé kunt bekijken en bewerken;
Voorbeeld Ikea: Goed ontworpen functionele meubels & decoratie voor een zo laag mogelijke prijs zodat zoveel mogelijk mensen ze kunnen aanschaffen.
Vertaal dit naar de home pagina
Bezoekers van jouw website willen weten waarom ze met jou in zee zouden gaan. Begin dus met jouw drijfveer, jouw doel. Hou het kort en krachtig. Dit punt kun je uitgebreider naar voren laten komen op het ‘over ons’ gedeelte. Vervolgens kun je met steekwoorden en iconen of plaatjes vertellen hoe dat je het doet. Dit is het bedrijfsproces of de manier waarop jij het doet. Tenslotte laat je zien wat je maakt of doet, de zogenaamde ‘diensten’ en ‘product’ pagina.
Meer informatie over Simon Sinek
Simon gaf in 2009 een TED-talk, een uitleg over de Golden Circle en het belang van ‘waarom’. Deze video is wereldberoemd en echt de moeite waard om te bekijken. Na publicatie van zijn 1e boek werd hij uitgenodigd door bedrijven zoals Microsoft, Dell en de Verenigde Naties uitgenodigd om zijn verhaal uit te komen leggen. De TED-Talk vindt je hieronder.