Belang van het spinnenweb voor jouw website en SEO

Een spinnenweb, de structuur van een website uitschrijven. Het is niet de leukste fase in het ontwerpproces, maar wel essentieel. Ik snap dat het veel leuker is om alvast prachtige foto’s te laten maken en mooie kleuren op te zoeken.  

STOP! Foto’s, video’s, kleuren en het lettertype komen later wel. Begin bij het begin, namelijk het op papier zetten van wat er daadwerkelijk op de website moet komen. Nee, ik bedoel niet dat je meteen de teksten tot in detail uit moet werken, denk aan het groter geheel: een spinnenweb. 

In dit artikel leg ik je uit waarom een spinnenweb van essentieel belang is en welke toegevoegde waarde het jou oplevert. Ook deel ik de onderdelen van een goed spinnenweb met je, uiteraard voorzien van een praktisch voorbeeld. Elk nieuw website ontwerp start ik met een spinnenweb. Het biedt namelijk een solide basis en houvast. 

Waarom starten met een spinnenweb?

Waarom starten met een spinnenweb?

Door op papier de pagina’s met de globale inhoud uit te schrijven, ontstaat er samenhang in je website. Een website is namelijk geen los geheel van een aantal pagina’s. Voorbeeld: op de homepagina staat kort vermeld wat je doet, wie je bent en hoe ze jou kunnen bereiken. Deze onderdelen worden verder uitgewerkt op aparte pagina’s zoals diensten, over mij en de contactpagina.

Zie een website als een boek. Die begint ook met een inleiding. Verder in het boek krijgen de hoofdpersonen meer diepgang. Of een bepaalde situatie wordt expliciet uitgelegd. Ook heeft een boek een einde, een afsluiting.

Waarom Google een spinnenweb leuk vind

Als een spinnenweb goed in elkaar zit, vertaalt zich dit in de uiteindelijke website. De verschillende pagina’s verwijzen naar elkaar (interne links), sluiten op elkaar aan en bieden toegevoegde waarde. Hiermee verhoog je de zoekmachine optimalisatie. 

Stel, je hebt een kapperszaak en je schrijft een blog over de haartrends in 2021. Vanuit de pagina met de verschillende behandelingen verwijs je door naar dit artikel. Hiermee maak je aan Google duidelijk dat het relevante pagina’s zijn die een gezamenlijke meerwaarde hebben. Hoe meer linkjes er naar een pagina verwijzen, hoe belangrijker deze pagina voor Google is. Daarom is intern doorlinken op een website ontzettend belangrijk.  

Uit welke onderdelen bestaat een spinnenweb?

Een spinnenweb uitwerken is niet alleen de verschillende pagina’s op een papier krabbelen. Denk hierbij aan de volgende onderdelen: 

1. Het menu. Het menu staat vaak boven elke pagina. Deze bevat de meeste belangrijke pagina’s van de website, zoals de home, diensten, over ons en contactpagina. 

2. De footerDit is het onderdeel aan de onderkant van de website wat bijna op iedere pagina terugkomt. Hier staan vaak links naar de privacyverklaring, algemene voorwaarden, sitemap, social media iconen, tarieven of de contactpagina. 

3. Zijbalk. Heb je een blog? Dan kun je aan de zijkant een zijbalk opnemen met daarin verwijzingen naar andere artikelen of diensten. Hiermee krijgen deze pagina’s weer een extra streepje voor omdat ze belangrijk zouden zijn.  

4. Blogcategorieën. Wen jezelf aan om vanaf het eerste artikel dat je schrijft, deze in te delen in een categorie. Zo creëer je overzicht als je straks meerdere artikelen hebt en Google heeft weer een extra zoekmogelijkheid. 

5. Interne links. Laat pagina’s onderling naar elkaar verwijzen. Heb je een pagina over een bepaalde dienst? Verwijs dan ook naar de contactpagina, of naar een succesverhaal van een klant of een relevante blog die je erover geschreven hebt. 

6. Broodkruimelspoor. Dit is het pad wat de bezoeker heeft afgelegd om bij een bepaalde pagina te komen. Je ziet dit vaak bovenaan de pagina staan. Ook dit ziet Google weer als extra links op jouw website. 

Waarom het spinnenweb actueel houden?

Door het toevoegen en wijzigen van pagina’s of het schrijven van nieuwe blogartikelen blijft de website actueel. Ik noem het ook wel de website ‘in beweging houden’. Een website die regelmatig wordt bijgewerkt en voorzien van nieuwe inhoud krijgt voorrang bij Google op websites die al langere tijd hetzelfde zijn. 

Je laat met een bijgewerkte website namelijk zien dat je op de hoogte bent van de laatste actualiteiten en dat je serieus bezig bent met jouw vakgebied. Ook blijf je de bezoeker verrassen en daardoor zal deze langer blijven hangen. Als een bezoeker langer blijft hangen, scoort een website ook weer punten bij Google.

Hoe nu verder?

Brainstormen, kliederen, post-its en vooral gaan schrijven. Pak pen en papier en zoek een stapel post-its. Schrijf alle mogelijke onderwerpen op waar je iets over wilt vertellen op de website. En ga deze aan elkaar linken. Teken dus een spinnenweb! En dat hoeft niet in 1x goed te gaan. Sterker nog, je zal zien dat elke versie beter en scherper wordt. Neem voor dit proces de tijd en bedenk dat er geen goed of fout is. 

Hulp nodig?

Kom je er niet uit of ontbreekt het jou aan tijd om dit zelf uit te werken? Ik kijk graag met je mee! Stuur me een mailtje via anneke@avewebdesign.nl of bel vrijblijvend om de mogelijkheden te bespreken. Waarom alleen doen als het samen kan? 😉

Artikel delen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.