Ga naar de inhoud

Meer conversie uit je pop-up halen? Zo pak je het slim aan!

Pop-ups: je bent er dol op of je haat ze. Maar als je ze op de juiste manier inzet, dan kunnen ze een goed hulpmiddel zijn om de conversie op jouw website te verbeteren. Sterker nog, slim ingezette pop-ups kunnen je conversie zelfs met meer dan 9% verhogen! In deze blog leg ik uit hoe je met de juiste timing, boodschap én beloning je pop-ups onweerstaanbaar maakt voor jouw websitebezoekers.

Inhoud van dit artikel

Wat is conversie eigenlijk?

Conversie betekent dat een bezoeker op jouw website een actie uitvoert die jij graag wil. Dit kan bijvoorbeeld zijn een aankoop doen, zich inschrijven voor je nieuwsbrief of een offerte aanvragen.

Met andere woorden: de bezoeker verandert van ‘kijker’ in ‘doener’. Dat is doorgaans precies wat je wil bereiken met een website, erg belangrijk dus.

Tip 1: Deel vooraf een verleidelijke beloning

Wanneer een pop-up geen waardevolle inhoud heeft, wordt deze vaak als storend ervaren. Bied je bezoekers daarom een directe beloning aan, zoals een kortingscode, gratis verzending of exclusieve toegang tot een video of waardevol artikel. Dit verhoogt niet alleen de kans dat ze je pop-up lezen, maar ook dat ze naar aanleiding van de pop-up actie ondernemen.

Voorbeeld: “Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang direct 10% korting op je eerste bestelling!”.

Tip 2: Spreek je bezoeker persoonlijk aan

Wanneer je je pop-ups personaliseert, maak je deze direct interessanter en effectiever. Door je bezoeker bij naam te noemen, of om aanbiedingen te laten zien op basis van hun surfgedrag, voelen ze zich meer betrokken. Gebruik daarom bijvoorbeeld plugins die het mogelijk maken om dynamische content te tonen, afhankelijk van het klikgedrag van de bezoeker.

Voorbeeld: “Welkom terug Anneke! Speciaal voor jou: 15% korting op je favoriete items.

Tip 3: Kies het juiste moment

Timing is cruciaal bij het tonen van pop-ups. Een pop-up die meteen verschijnt bij het laden van een pagina kan door de bezoeker als opdringerig worden ervaren. Gevolg: kruisje en weg. Het is beter om even te wachten tot je bezoeker enige interactie heeft gehad met je website, zoals het scrollen tot 50% van de pagina of het moment dat hij de website wilt verlaten. Dit noemen we exit-intent.

Voorbeeld: Gebruik exit-intent pop-ups om bezoekers die op het punt staan om je website te verlaten, alsnog te overtuigen met een aantrekkelijke aanbieding. Benoem hierbij ook het gedrag: ‘jammer dat je gaat, kunnen we je nog overtuigen om even te blijven hangen?’

Tip 4: Houd het simpel en overzichtelijk

Een effectieve pop-up is visueel aantrekkelijk, maar niet té heftig. Zorg voor een duidelijke boodschap, een opvallende call-to-action en een eenvoudig te sluiten venster. Vermijd te veel tekst of afleidende elementen.

Checklist voor een effectieve pop-up:

  1. Korte en krachtige boodschap
  2. Duidelijke call-to-action knop
  3. Eenvoudig te sluiten (zichtbaar kruisje)
  4. Responsive design zodat hij zowel op desktop als mobiel goed overkomt

Test en optimaliseer

Niet elke pop-up is effectief voor elke doelgroep. Probeer daarom dingen uit om te ontdekken welke boodschap, timing en beloning het beste werken voor jouw bezoekers. Door resultaten naast elkaar te zetten, kun je jouw strategie weer aanpassen. Zo werk je steeds meer toe naar een optimale conversie.

Voorbeelden van dingen die je kunt testen:

  1. Verschillende beloningen (gratis verzending vs. een kortingscode)
  2. Verschillende call-to-action teksten
  3. De timing van de pop-up (laden na 10 seconden vs. bij exit-intent)

Effectieve pop-ups op jouw website?

Een website (laten) maken en onderhouden kost tijd en energie. Het kan frustrerend zijn als je geen resultaat ziet. En ik snap dat. Jouw tijd en energie zijn kostbaar. En gebruik je liever voor datgene waar je goed in bent en geld mee verdient.

Een website kan jou meer tijd en geld opleveren als je deze op de juiste manier inzet. Ik help je hier graag bij. Met een strategie, een goede vormgeving en de juiste techniek maken we samen een website die wel resultaat oplevert. Een resultaat wat voor jou belangrijk is.

Plan gerust een vrijblijvende kennismaking en ontdek wat ik voor jou kan betekenen. 

Artikel delen?