Wegklikken, op het kruisje drukken, een andere app openen. Irritaties bij jouw website bezoekers wil je graag voorkomen. Een mooie website is leuk, maar een goede gebruikerservaring is veel belangrijker. Als een bezoeker geïrriteerd raakt, ben je ze kwijt. Laat staan dat ze nog een keer terugkomen.
Graag deel ik een aantal website irritaties met je waardoor bezoekers voortijdig afhaken. Wellicht dat je ze herkent!
10 irritaties
1. Een website die onwijs traag laadt
Je toetst de domeinnaam in, drukt op enter en dan…. moet je wachten. Zucht. Te lang wachten is funest. Meer dan 50% schijnt een website te verlaten als het laden langer dan 3 seconden duurt.
Wil je testen hoe dat het met de laadtijd van jouw website gesteld is, maak dan gebruik van Google of GTmetrix.
2. De website is niet responsive (niet mobiel vriendelijk)
Je opent vol verwachting een website op de mobiel of tablet, en dan krijg je de normale webversie te zien. Irritant! De afbeeldingen zijn te klein, teksten zijn amper te lezen en laat staan dat je door de website kunt navigeren. Meer dan 70% bekijkt websites tegenwoordig via de mobiele telefoon. Een responsive website (geoptimaliseerd voor tablet en mobiel) is een must!
3. Pop up vensters
De website is amper geladen en ineens is ie daar: een venster waar je niet om gevraagd hebt. Denk aan een cookievenster bijvoorbeeld. Of een aanbieding die je zeker niet mag missen. Goed bedoeld, maar rete irritant. Zeker als ze het hele scherm blokkeren en je ze niet meteen weg kunt klikken.
Een pop up venster over cookies is tegenwoordig vrij standaard op een website. Mocht je deze moeten plaatsen, maak het dan eenvoudig om akkoord te geven of weg te klikken. En geef een humoristische draai aan de tekst.
4. Informatie niet kunnen vinden
Een bezoeker bekijkt een website vaak met een reden, ze willen iets weten. Bijvoorbeeld wat je doet, wat je kost en hoe dat ze jou kunnen bereiken. Als een bezoeker de gewenste informatie niet snel genoeg kan vinden, zullen ze teleurgesteld zijn en wegklikken.
5. De weg kwijtraken
Een duidelijke navigatie is essentieel op een website. Denk aan de menubalk of het onderling doorklikken tussen de verschillende pagina’s. Een bezoeker kan de weg kwijt raken doordat de navigatie ineens verdwijnt of veranderd. Ook als de bezoeker de benodigde informatie niet kan vinden op de website, zal hij verward raken en gauw het kruisje in de rechterbovenhoek opzoeken.
6. Een link die geen link blijkt te zijn
Ja eindelijk! Daar staat de knop die jou naar de gewenste informatie gaat leiden. Je klikt… en wacht… en je krijgt een errorpagina. Frustrerend!
Hyperlinks die geen resultaat geven doordat een pagina niet bestaat of doordat de link fout is, zijn hoogst irritant. Of een onderstreept stuk tekst, wat ook geen link blijkt te zijn.
Er is één regel met tekst die online onderstreept is, dat is een link. Einde discussie.
7. Gegevens moeten registreren voordat je iets krijgt te zien.
Heb je eindelijk die informatiebrochure gevonden, moet je nog wel even je voornaam en emailadres achter laten. Daar heb je echt geen zin in. We blijven graag anoniem. Dit wordt overigens minder een probleem voor een bezoeker als deze meer bekend is met de website en een gerichte actie wilt ondernemen, zoals het kopen van een product.
8. Geluiden en filmpjes die ineens beginnen te spelen
Zit je in een doodsaaie vergadering een beetje te scrollen op je telefoon, begint er ineens een reclamefilmpje met een irritant deuntje te spelen… eerste reactie: direct de site verlaten. Geef de bezoeker de keuze om het filmpje of geluid zelf af te spelen.
Doordat er ineens geluid af wordt gespeeld, zal iemand zich snel betrapt of bekeken voelen. Daarnaast is de kans dat de bezoeker de muziek (of geluid) niet mooi vind, ook erg groot.
9. Onvolledige, foutieve of oude informatie
Als je informatie online zet, zorg er dan voor dat het klopt en up to date is. Je staat voor joker als een klant belt voor dat blauwe t-shirt en jij inmiddels alleen nog maar lingerie verkoopt.
Daarnaast zal een website zonder bedrijfsgegevens, zoals een adres of telefoonnummer, als onbetrouwbaar overkomen. Zorg dat je volledig bent en vertrouwen opwekt.
10. Lange teksten en onpersoonlijke stockfoto's
Een website is geen brochure. We willen zaken doen met mensen, niet met het perfecte plaatje. Webteksten worden 25% minder snel gelezen dan op papier. Zorg voor duidelijke en heldere taal en vermijdt reclametaal en taalvoutjes.
Met onpersoonlijke stockfoto’s bedoel ik mensen die te blij en te goed gekleed op kantoor zitten. Lekker Amerikaans. Zorg voor echte foto’s en laat het perfecte plaatje achterwege. Dit kan onzekerheid opwekken bij jouw bezoeker.
Ook irritaties op jouw website voorkomen?
Ik kijk op een objectieve manier naar jouw website (plannen) en geef eerlijke feedback. Ook als dat misschien niet helemaal in jouw straatje past. Tenslotte heb ik hetzelfde doel als jou: de bezoeker laten zien waar jouw bedrijf en dienstverlening voor staat!
Wil je sparren? Neem dan contact met me op! Ik ben benieuwd waar jij jezelf aan irriteert op andermans website.