10 tips voor een succesvol online aanbod

Een aantrekkelijk en effectief aanbod, dat is voor iedere ondernemer een dagelijks punt van aandacht.

Wat is aanbod?

Aanbod zijn diensten en producten die jij aanbiedt op de markt. Ben je een ondernemer die kennis verkoopt, dan zijn dit vaak trainingen, coaching, webinars, trajecten, workshops, masterclasses en events. 

Jouw aanbod is jouw bedrijf. Het is wat je doet, hoe je jouw tijd en energie spendeert, hoe mensen jou zien en en waarop je gevonden wordt. Het is waarmee je klanten aantrekt, ze helpt met hun probleem en het creëert omzet

Hoe kom je nu tot een aanbod waarmee je potentiële klanten aantrekt, behoud en het ook goed voelt voor jou? Ik geef je 10 tips. 

Alle tips op een rij:

Tip 1: duidelijkheid is key

Zorg ervoor dat je aanbod duidelijk en begrijpelijk is. Potentiële klanten moeten in één oogopslag kunnen begrijpen wat je te bieden hebt. Gebruik heldere taal en vermijd vakjargon. Zorg ook voor samenhang, zodat mensen jou in 1 zin noemen met jouw aanbod. 

Het aanbieden van meubels en een training over relatiecoaching is een slecht idee 😉. 

Tip 2: focus op waarde

Leg de nadruk op de waarde van jouw aanbod. Welke voordelen biedt je aan? Hoe kan jouw dienst of product hun leven verbeteren? Beschrijf concreet hoe je hen helpt om hun doelen te bereiken. De waarde van jouw aanbod is waar een klant daadwerkelijk in wilt investeren. 

Tip 3: maak het persoonlijk

Personaliseer je aanbod door in te gaan op de specifieke behoeften en uitdagingen van je doelgroep. Toon begrip en bied oplossingen die op maat zijn gemaakt. 

Bouw je aanbod om jouw kracht heen. Wat wil je doen? Voor wie? Werk je op een specifieke plek of bijvoorbeeld enkel online? Dit is de succesformule voor een goed aanbod. 

Tip 4: een overzichtelijke prijsopbouw

Zorg voor een opbouw in je producten en diensten. Zowel qua inhoud als qua prijs. Wees transparant over je prijzen. Vermeld duidelijk wat is inbegrepen in je aanbod en welke extra’s beschikbaar zijn. Een overzichtelijke prijsstructuur wekt vertrouwen en voorkomt verwarring.

Tip 5: laat je werk zien

Laat voorbeelden van je vorige opdrachten en producten zien. Voeg dit toe aan je aanbod of een offerte. Laat potentiële klanten zien wat je kunt bereiken en geef ze een voorproefje van de kwaliteit die ze kunnen verwachten.

Tip 6: laat een ander vertellen hoe goed je bent

Niets is zo krachtig als een warme lead. Laat een ander vertellen hoe graag ze met jou werken of hoe dat ze jouw producten ervaren.

Integreer deze positieve klantbeoordelingen in je aanbod. Er is niets krachtiger dan echte ervaringen van tevreden klanten om het vertrouwen van nieuwe klanten te winnen.

Tip 7: hou het simpel

Maak je aanbod niet te complex. Te veel keuzes kunnen leiden tot keuzestress. Houd je aanbod ook consequent en verander niet continue. Door constant zaken aan te passen, verwar je de klant. Ook kost het jou tijd en energie. 

Tip 8: creëer urgentie

Voeg dingen toe die een gevoel van urgentie creëren, zoals tijdelijke kortingen of beperkte beschikbaarheid. Stimuleer een aankoop door ze aan te moedigen snel actie te ondernemen.

In de marketing wordt urgentie ook weleens FOMO genoemd. Hieronder vind je een hele interessante video over hoe je om kunt gaan met FOMO (fear of missing out). 

Tip 9: maak je aanbod 'onlineproof'

Gebruik relevante zoekwoorden in je aanbod. Dit verbetert de vindbaarheid van je aanbod op zoekmachines zoals Google. Besteed ook aandacht aan de salespagina op je website. Gebruik de AIDA of TIPS formule. Zo begeleid je een potentiële klant in de noodzaak, bedoeling en het resultaat van je aanbod. 

Tip 10: ben flexibel

Zorg ervoor dat je aanbod flexibel is. Dus dat het makkelijk aan te passen is op veranderende marktomstandigheden en klantbehoeften. Door een flexibel aanbod te maken, kan het makkelijk mee veranderen en blijft het aantrekkelijk voor je doelgroep.

Benut jij alle kansen binnen jouw aanbod?

Het is goed om regelmatig met een frisse blik naar je aanbod te kijken. Uurtje factuurtje is bijvoorbeeld niet schaalbaar. Misschien geef je nu trainingen op locatie en ben je veel tijd kwijt aan reizen. Heb je de online mogelijkheden al eens bekeken? 

Zoek je een frisse blik en iemand die kritisch met je mee kijkt? Plan dan een vrijblijvende kennismaking. Wie weet komen we samen tot verrassende inzichten die jou meer klanten en omzet opleveren. 

Artikel delen?