8 fabels over teksten voor websites

Websiteteksten, owja, die moeten ook nog. Veel van mijn klanten schrijven zelf hun teksten voor de website. Of ik mag de teksten van de oude website gebruiken. Het zijn immers maar teksten toch? En wie leest die nu? Tijd om een aantal fabels over webteksten te ontkrachten!

Wat is geen fabel: dat webteksten ontzettend belangrijk zijn...

Ik kan het niet leuker maken, sorry. Bezoekers van jouw website beslissen binnen enkele seconden of dat jij de oplossing hebt voor hun probleem. Overweeg daarom serieus om te investeren in een tekstschrijver als je aan de slag gaat met de teksten voor jouw website. 

"Ja, maar iemand anders weet toch niets over mijn bedrijf en wat ik doe?
Ik ga mijn webteksten lekker zelf schrijven."

Prima, lekker zelf schrijven dan

Laat me je dan wel een aantal tips geven. Op internet zijn allerlei goedbedoelde adviezen te vinden, maar niet alles wat je leest over websiteteksten is waar. 

Pas daarom op voor de volgende 8 fabels en doe er je voordeel mee. 

Alle leugens op een rij:

Fabel 1: bezoekers lezen alles op jouw website

De tekst bovenaan de pagina en onderaan de pagina. Dat zijn de stukken die meestal worden gelezen. Ga er van uit dat de rest niet wordt gelezen. 

Natuurlijk verschilt dit wel per websitebezoeker. De snelle lezer scant de kopjes, reviews en highlights, andere bezoekers kammen de hele website uit en komen dan pas in actie. 

Bouw je teksten logisch op: inleiding, uitleg en call to action. Maak ze makkelijk scanbaar door een duidelijke titel, tussenkopjes, links, knoppen en afbeeldingen. Zo krijgt de websitebezoeker snel een goede indruk van de beschikbare informatie. 

Fabel 2: de brochureteksten zijn ook prima voor de website

Teksten op flyers of in een brochure zijn geschreven met een gehaaste lezer in het achterhoofd. Ze zijn vaak minder concreet en missen een call to action. 

Brochureteksten zijn vaak wel een goed startpunt. Bouw ze echter wel om tot een goedlopend verhaal en maak ze scanbaar. Hou rekening met zoekwoorden en werk tot naar een oproep tot actie. 

Fabel 3: je kan jouw eigen websiteteksten schrijven

Iets op papier zetten kan iedereen. Dat leer je al in groep 3. Maar een webtekst schrijven die goed vindbaar is en waardoor de bezoeker in actie komt? 

Voor jou als professional is jouw dienst of product zo logisch dat je het risico loopt dat een buitenstaander jouw uitleg niet snapt. En snap je nu echt iets van zoekmachineoptimalisatie? 

Investeer in een goede tekstschrijver en laat het schrijven van jouw websiteteksten over aan een professional. Dat wil jij namelijk toch ook zijn voor jouw klanten, de expert?  

Fabel 4: bezoekers van jouw website willen graag lezen over jouw bedrijf

Jouw bedrijf kan je websitebezoekers niet zoveel schelen. Potentiële klanten zoeken een oplossing voor hun probleem. Jij wordt pas interessant als jij die oplossing lijkt te bieden. 

Schrijf dus op wat je bezoeker wil weten. Focus op hoeveel leuker en makkelijker iemands leven gaat worden van jouw product of dienst. 

Een paar voorbeelden: 

  • Paardenvoer -> een gezond en happy paard
  • Dressuurtraining -> beter samenwerken met jouw paard 
  • Cursus-> meer lesklanten met jouw kennis kunnen helpen
  • Beenbescherming -> een paard beschermen tegen blessures 

Fabel 5: bepaal eerst de zoekwoorden en schrijf dan de tekst

Zoekwoorden zijn niet de heilige graal. Natuurlijk geven zoekwoorden Google een hint waar de tekst over gaat, maar bouw geen tekst om zoekwoorden heen. Google kijkt namelijk hoe relevant en authentiek jouw tekst is voor de gegeven zoekopdracht.

Een tekst die geschreven is om zoekwoorden heen, komt niet authentiek over en leest ongemakkelijk. Dag websitebezoeker!  

Het is wel interessant om de onderwerpen van jouw teksten te baseren op long term zoekopdrachten. Dit zijn zoekopdrachten langer dan 4 woorden: “hoe kan ik mijn websiteteksten verbeteren?” IMU heeft hier een goed artikel over geschreven. 

Fabel 6: teksten die op nummer 1 in Google staan zijn goed

‘Ja maar mijn website staat niet op 1?’ Deze opmerking krijg ik weleens te horen na het lanceren van een nieuwe website. Vergeet niet dat heel, heel veel informatie beschikbaar is en dus ook veel concurrentie. 

Nummer 1 zijn in Google is afhankelijk van vele factoren. Jouw tekst is daar onderdeel van. Dat jij niet op 1 staat, betekent niet dat jouw tekst slecht is. Laat die focus op de nummer 1 positie los. 

Als jouw doelgroep je weet te vinden, is het prima. Verwijs door naar je website via social media en laat andere websites naar jou linken. Daarmee verhoog je jouw waarde voor Google en dus ook jouw positie.  

Fabel 7: je mag best teksten van een andere website kopiëren

Nee, niet doen. Gewoon niet doen. Google heeft het meteen door en zal je hier genadeloos voor afstraffen. 

Daarnaast is het gewoon niet chique. Ik snap dat iets schrijven lastig kan zijn, maar schakel dan gewoon een tekstschrijver in. Hou de eer aan jezelf. 

Fabel 8: websiteteksten moeten lang zijn

De lengte van een tekst is simpelweg afhankelijk van het onderwerp en het doel van de tekst. Moet de bezoeker een actie uitvoeren? Hou het kort en krachtig. Moet je nog iemand overtuigen? Geef meer informatie en uitleg. 

Langere teksten scoren inderdaad beter in Google. Er staat meer relevante informatie in en kunnen makkelijker geoptimaliseerd worden qua vindbaarheid. Maar dat betekent niet dat je elke tekst meterslang hoeft te maken! 

Onderstaande video geeft goede uitleg over de lengte van webteksten. 

Ga je jouw websiteteksten nog zelf schrijven of kun je wel wat hulp gebruiken?

Ik werk samen met Sabina Timman van SAB Media. Zij is een tekstschrijver met jarenlange ervaring in het schrijven van teksten voor websites. 

Uitbesteden kost echt niet duizenden euro’s. Bel of mail gerust om de mogelijkheden en kosten te bespreken. 

Artikel delen?

Gratis Guidebook

Ontdek 15 fouten op een zakelijke website die jou omzet en klanten kosten

Dit guidebook onthult 15 veelgemaakte fouten op websites en ik laat je meteen zien hoe dat je ze oplost.