Hoe vraag je goede reviews aan je klanten?

Super lief natuurlijk een reactie zoals ‘Ze wist precies wat ik voor ogen had’. Alleen staat hier eigenlijk helemaal niets en gaat dit een potentiele klant niet overtuigen. Het belang van goede reviews voor je website kan ik niet vaak genoeg benadrukken. Dit zijn reviews met inhoud en concrete details. Ze geven potentiële klanten een helder beeld van wat ze kunnen verwachten en bouwen vertrouwen op. 

Tijdens mijn eigen zoektocht naar effectieve manieren om reviews te verzamelen, ontdekte ik dat het stellen van gerichte vragen ontzettend goed werkt. Klanten waarderen het enorm als je hen op weg helpt met specifieke vragen. Daarom deel ik in dit artikel de vragen die ik gebruik om waardevolle reviews te verkrijgen.

Vraag 1: Waar had je behoefte aan voordat je met Anneke aan de slag ging?

Door de klant te laten vertellen over hun situatie zorg je voor een ‘aha moment’. Bijvoorbeeld: “Ik ben 3 keer opnieuw begonnen met het bouwen van mijn website. Dit kostte mij ontzettend veel tijd en frustratie omdat ik WordPress niet snapte”. 

Dit is vaak een reden waarom mensen bij mij komen en dus ook herkenbaar voor potentiele nieuwe klanten. 

Vraag 2: Waarom heb je voor Anneke gekozen?

Door deze vraag te stellen, laat je een klant uitleggen waarom ze jou hebben gekozen boven anderen. Het kan gaan om je expertise, je persoonlijkheid, of een specifieke aanbeveling die ze hebben gekregen.

Vraag 3: Wat heeft Anneke voor je gedaan?

Hiermee vraag je de klant om concreet te benoemen welke diensten of producten ze van jou hebben ontvangen. Dit geeft een duidelijk beeld van jouw aanbod en toegevoegde waarde.

Vraag 4: Wat heb je als positief ervaren aan de samenwerking?

Deze vraag nodigt de klant uit om de positieve dingen van de samenwerking uit te lichten en vooral jou persoonlijk. Denk aan je professionaliteit, aanpak of de manier waarop je communiceert.

“Ten allen tijden was er fijn contact met Anneke, werd er goed geluisterd naar onze wensen en werden gemaakte afspraken steeds punctueel nagekomen. Ook het overzetten verliep soepel en daarbij was Anneke ten allen tijden beschikbaar ter ondersteuning.”

Vraag 5: Wat is het resultaat van de samenwerking?

Verkoop niet de reis, maar de bestemming hoor je weleens. Samenwerken met mij levert je een website op, maar veel belangrijker is het resultaat van die website. Bijvoorbeeld nieuwe leads, het verkopen van producten of het automatiseren van processen waardoor iemand tijd bespaart. 

Deze resultaten spreken tot de verbeelding en hier gaan potentiele klanten op aan. 

“Het leek me erg leuk en fijn om zelf met mijn website en webshop te kunnen werken. Dit was een grote stap en daarom heb ik het 1:1 traject gevolgd bij Anneke.  

Door de fijne en duidelijk uitleg tijdens de livedagen kon ik thuis goed vooruit. Maar ook als het dan niet helemaal lukte of ik had vragen, kon ik haar zo bellen of mailen. Ze reageerde snel  en dan was het zo weer opgelost.”

Vraag 6: Waren er vooraf nog twijfels of bezwaren om met Anneke samen te werken? En hoe voelt dat nu?

Je leest 2 dingen in deze vraag: was er nog een twijfel en hoe is deze opgelost? Door klanten eventuele twijfels of bezwaren te laten benoemen, laat je ook de spannende kanten van een samenwerking zien. Een goed voorbeeld zijn de kosten of de tijdsinvestering. 

Daarna wil je graag lezen hoe dat eventuele twijfels en bezwaren zijn weggenomen. Dit kan potentiële klanten geruststellen die dezelfde twijfels hebben.

“De nieuwe website was een behoorlijke investering. Maar nu verloopt het gehele afsprakentraject automatisch en dat scheelt mij zoveel stress”

Vraag 7: Zijn er nog dingen die je zeker wilt benoemen?

Tot slot geef je de klant de ruimte om eventuele andere opmerkingen of speciale ervaringen te delen. Dit kan leiden tot unieke inzichten die de review nog krachtiger maken.

Hoe verzamel je reviews?

Door het de klant gewoon te vragen. Neem deze vragen op in je werkproces zodat je ze niet vergeet. Bijvoorbeeld bij de evaluatie of na aankoop van een product. Natuurlijk is het fijn als jouw klant een compleet verhaal op papier zet. Als je alleen de antwoorden op de vragen terug krijgt, plak je de antwoorden gewoon aan elkaar. 

Door deze vragen te stellen, help je je klanten niet alleen om hun ervaringen gestructureerd en gedetailleerd te delen, maar maak je het voor jezelf ook makkelijker om waardevolle en overtuigende reviews te verzamelen.

Heel veel succes! 

Artikel delen?

Gratis Guidebook

Ontdek 15 fouten op een zakelijke website die jou omzet en klanten kosten

Dit guidebook onthult 15 veelgemaakte fouten op websites en ik laat je meteen zien hoe dat je ze oplost.