Doelen bepalen van een website

website doelen bepalen met hulp

Beginnen bij het begin. Het klinkt zo simpel, maar kan o zo moeilijk zijn. Zo ook stap 1 bij de ontwikkeling van een nieuwe website: website doelen bepalen. Is het de bedoeling dat jouw bezoeker bepaalde informatie kan vinden of dat die persoon iets gaat kopen? 

Om teleurstellingen achteraf te voorkomen, is het bepalen van het doel of wellicht doelen, een essentiële stap bij het ontwerpen van een website. En dit hoeft niet moeilijk of lastig te zijn, als je weet welke vragen jij jezelf moet stellen.  

In dit artikel help ik je met behulp van een aantal vragen om het doel of doelen te formuleren, gaan we onderscheid maken tussen primaire en secundaire websitedoelen en leg ik het verschil uit tussen doelen die gericht zijn op kennis, houding of gedrag. Ook deel ik met je waarom dit van invloed is op de verdere inrichting van de website, uiteraard voorzien van een praktisch voorbeeld. Elk nieuw website project start ik met het bepalen van het doel van de website. Het is namelijk onwijs van invloed op het verdere verloop van het ontwerp van de website. 

Website doelen bepalen

Waarom is een doel bepalen voor een website zo belangrijk?

Het doel, datgene wat je wilt bereiken met de website, bepaalt eigenlijk alles. Het design, de manier waarop je de teksten schrijft, hoeveel call to actions je verwerkt, de afbeeldingen enz. Door duidelijk het doel te bepalen en hier regelmatig naar terug te kijken en bij te sturen, blijven alle neuzen dezelfde kant op staan. 

Te vaak wordt het doel en ook de toekomstige bezoeker uit het oog verloren en ontstaan er zinloze discussies die de voortgang van het project belemmeren. 

Hou altijd de bezoeker in het achterhoofd. Hoe komt iemand op een pagina? En wat wil die persoon zien of weten. Twee eenvoudige vragen om de basis te vormen zijn: Wie is het? En wat komt hij doen?

doel van een website brengt samenhang en structuur

Welke voordelen heeft een website met duidelijk doelen?

Als het uiteindelijke doel of doelen goed worden doorgetrokken in de gehele website, vertaalt zich dit in een duidelijke website waar de bezoeker haar benodigde informatie kan vinden. De verschillende pagina’s verwijzen naar elkaar (interne links), sluiten op elkaar aan en bieden toegevoegde waarde. Hiermee verhoog je de zoekmachine optimalisatie

Stel, je hebt een bloemenzaak en met de website wil je jouw naamsbekendheid verhogen. Je hebt namelijk ook een webshop met droog- en nepbloemen. Eigenlijk formuleer je hiermee al 2 doelen: verhogen van naamsbekendheid en de omzet vanuit de webshop verhogen. Een mooi ingerichte webshop met een efficiënt betaalproces en goede blogs over verschillende soorten bloemen en boeketten dragen bij aan het bereiken van deze doelen. 

Dit zal Google ook zien en je hiervoor belonen met een hogere ranking in de zoekmachines. Je biedt namelijk waarde. Als je ineens pagina’s met recepten over eetbare bloemen toe gaat voegen, wijk je af van het doel en verlies je de samenhang binnen de website. Dit straft Google dus af. Ook een bezoeker zal dit niet logisch vinden en de website eerder verlaten.

Hulpvragen die helpen bij het formuleren van doelen

Vind je het lastig om zomaar 1 of meerdere doelen uit jouw mouw te schudden, dan heb ik een aantal hulpvragen voor je. Pak pen en papier en beantwoord de volgende vragen:  

  1. Wat is het belangrijkste doel van jouw bedrijf? 
  2. Waar geloof jij in als ondernemer? 
  3. Welk probleem lost jouw bedrijf op voor jouw klant? 
  4. Hoe los jij dat probleem op? 
  5. Waarin wilt jouw bedrijf de komende jaren groeien? (Bijvoorbeeld omzet, klanten, producten of diensten) 
  6. In welk marktsegment bevind het bedrijf zich? 
  7. Wat wil je met de website bereiken? (Denk aan nieuwe klanten aantrekken, producten verkopen, imago verbeteren) 
  8. Welke boodschap moet de website vertellen? 
  9. Wanneer is de website een succes? 
hulp met bepalen van doelen voor een website

Website doelen nauwkeurig omschrijven met behulp van SMART

Door bovenstaande hulpvragen te beantwoord kun je mogelijke doelen omschrijven zoals: verhogen van de omzet of klanten beter informeren. Dit zijn slechts korte omschrijvingen. Probeer doelen nauwkeuriger te omschrijven zodat ze concreet worden. 

Een hulpmiddel kan hierbij de SMART methode zijn. 

Specifiek: een waarneembare actie, gedrag of resultaat beschrijven waaraan een getal, bedrag of percentage verbonden is. 

Meetbaar: er moet een methode of procedure zijn om te bepalen wanneer het doel op een bepaald moment bereikt is. 

Aanwijsbaar: wie moet wat doen om het doel te bereiken. 

Realistisch: is het uitvoerbaar in de praktijk en kunnen de betrokken de resultaten beïnvloeden? 

Tijdsgebonden: een duidelijke start- en einddatum. 

Maak onderscheid tussen primaire en secundaire doelen

Heb je meerdere doelen omschreven, zet ze dan op volgorde. Het belangrijkste websitedoel bovenaan (primair) en de minder belangrijke onderaan (secundair. 

Het verschil is dat primaire doelen gehaald moeten worden. Ze zijn bijvoorbeeld essentieel voor het voortbestaan van het bedrijf. Voor de secundaire doelen geldt: het zou mooi zijn als ze gehaald worden.  

Zorg voor focus! Formuleer het liefste 1 primair doel en maximaal 4 secundaire doelen.  Zo kan het primaire doel zijn: 30 nieuwe klanten in het jaar met een minimale totaalomzet van €55.000. 

Vaak zijn ondernemers bang om dingen weg te laten. En vertellen graag zo uitgebreid mogelijk wat ze allemaal doen. Niet doen! Durf jezelf te onderscheiden en hou het kort en krachtig. Zo vergroot je de kans op succes. Onderstaande video van Jos Burgers laat dit op een leuke manier zien. 

Doelen vertalen naar gedrag, kennis of houding

De doelen bepalen uiteindelijk het uiterlijk en de inhoud van de website. Je kunt hierdoor prioriteit geven aan bepaalde onderdelen van de website. 

Heb je bijvoorbeeld een webshop en is het doel ‘klanten beter informeren over algemene vragen’, zorg dan voor een pagina met ‘veelgestelde vragen’. Zorg dat de pagina makkelijk bereikbaar en dat de link via social media gedeeld wordt of onderaan de factuur wordt vermeld. Hoe beter deze pagina ingericht is, hoe meer tijd je bespaart voor de afdeling klantenservice. Blijf wel bijsturen en aanpassen, zodat de kwaliteit van de pagina goed blijft. 

Gedrag

Dit was een voorbeeld waarmee je het gedrag van jouw klant met behulp van de website probeert te sturen. Als je gedrag wilt stimuleren, zal de website interactieve functies moeten bevatten, zoals het achterlaten van en emailadres of het kunnen kopen van producten.

Kennis 

Bij een website waarbij de nadruk ligt op kennis, concentreer je je op het overbrengen van informatie. De bezoeker wilt iets te weten komen over een bepaald onderwerp. Zorg ervoor dat de informatie feitelijk is en kort en duidelijk beschreven wordt. Een fijn leesbaar lettertype en een eenvoudige lay-out zijn erg belangrijk. 

Houding 

De houding van de doelgroep beïnvloeden staat hierbij centraal, denk aan het verbeteren van het imago van het bedrijf. De informatie kun je in een context plaatsen, zodat er een bepaald gevoel wordt opgeroepen. Voorbeelden zijn frisdrank- en biermerken. Informatie over het product is niet belangrijk, maar wel de sfeer die het product oproept.

Door de geformuleerde doelen in te delen naar gedrag, kennis of houding wordt het duidelijk hoe dat de uiteindelijke website vormgegeven kan worden. Denk aan de schrijfstijl van de teksten en welke kleuren en afbeeldingen gekozen moeten worden. 

Hulp nodig bij het bepalen van jouw doel?

Kom je er niet uit of ontbreekt het jou aan tijd om dit zelf uit te werken? Ik kijk graag met je mee! Stuur me een mailtje via anneke@avewebdesign.nl of bel vrijblijvend om de mogelijkheden te bespreken. Waarom alleen doen als het samen kan? 😉

structuur en onderlinge samenhang website pagina uitwerken

Artikel delen?

Gratis Guidebook

Ontdek 15 fouten op een zakelijke website die jou omzet en klanten kosten

Dit guidebook onthult 15 veelgemaakte fouten op websites en ik laat je meteen zien hoe dat je ze oplost.