Website Strategie Training

Het geheim van verleidelijke salespagina’s: de TIPS-formule

Als ondernemer begrijp je dat een overtuigende online aanwezigheid belangrijk is om je producten of diensten met succes te verkopen.

Als webdesigner gebruik ik voor het ontwerpen en bouwen van effectieve salespagina’s één van de krachtigste mogelijkheden binnen de online marketing, namelijk de TIPS-formule. Deze is ontwikkeld door de gerenommeerde copywriter Andy Maslen.

In dit artikel laat ik je graag kennismaken met de TIPS-formule en ontdek je hoe je deze kunt combineren met je website om verleidelijke salespagina’s te creëren die echt converteren.

‘Converteren?’ 

Daar bedoel ik mee dat er uit een pagina een actie volgt. Denk aan het opnemen van contact, iets verkopen enz. Conversie dus. 

De TIPS formule:

T = tempt = verleiden: maak een onweerstaanbare eerste indruk

Het begint allemaal met verleiding. Net zoals een blind date. Net zoals jij probeert een onweerstaanbare eerste indruk te maken, moet de titel van je salespagina de aandacht van je online bezoekers vasthouden. 

Zorg voor een titel die nieuwsgierigheid wekt, een oplossing suggereert, of een emotionele reactie uitlokt. Denk aan krachtige woorden, pakkende zinnen en een belofte die de bezoeker verder wilt onderzoeken. 

Voorbeelden: 

  • “Ontdek hoe jij…”
  • “Waarom onderwerp X tegenwoordig zo populair is…”
  • “7 tips en trucs om…”
  • “Hoe product X zorgde voor…”

Zorg daarnaast ook voor een pakkende foto of video die jouw belofte ondersteund. 

I = influence = beïnvloeden: begrijp de psychologie van conversie

Eenmaal verleid om verder te lezen, is het tijd om de bezoeker positief te beïnvloeden. Als een ander zegt dat jouw dienst of product goed is, dan is dat geloofwaardig. 

De juiste beelden en woorden brengen een emotionele connectie tot stand met jouw bezoeker. Denk aan de behoeften en verlangens van je doelgroep en speel daarop in. 

Autoriteit 

Laat jouw autoriteit zien met getallen, bijvoorbeeld hoe lang je ervaring hebt. Door met bulletpoints de speerpunten van het aanbod te laten zien, creëer je duidelijkheid. 

Vertel verhaaltjes 

Gebruik storytelling om jouw verhaal te vertellen. Maak het smeuïg, herkenbaar. En ondersteun jouw verhaal met  testimonials, case studies of voor-en-na-verhalen om vertrouwen op te bouwen. Dit maakt jouw verhaal ook socialproof. Alleen iets over jezelf vertellen, komt al snel over als opscheppen. 

Voorbeeld: “Ontdek hoe [Product/Dienst] levens heeft veranderd! Lees de inspirerende verhalen van onze tevreden klanten.”

P = persuade = overtuigen: het product of dienst in the picture

De bezoeker is verleid, nieuwsgierig, heeft vertrouwen en wilt nu weten wat jouw oplossing is voor het probleem. 

Overtuig je bezoeker van de waarde van je aanbod door alle voordelen, unique selling points en met name het eindresultaat van je product duidelijk te maken. 

Prikker de lezer met krachtige woorden en overtuigende argumenten. Maak gebruik van slim design om de lezer door de pagina te leiden. Focus op wat je aanbiedt en hoe het het leven van de klant zal verbeteren.

Voorbeelden van slim design

  • Opsomming met vinkjes: Bedenk dat mensen de eerste en laatste regel het beste onthouden;  
  • Gebruik van iconen: ondersteun de tekst met logische icoontjes. 
  • Visuals: maak een ebook zichtbaar met een plaatje van de omslag. 

Tenslotte, ben specifiek. Hoe concreter, hoe geloofwaardiger. Ondersteun alle aspecten van jouw aanbod met testimonials indien mogelijk.  

Voorbeeld: ‘Door het product van X ben ik afgevallen’ heeft minder impact op een lezer dan ‘Dankzij X viel ik in 5 weken 4,2 kg af zonder dat ik maaltijden over hoefde te slaan’.

S = sell = verkopen: de laatste stap naar actie

Yes, nu is het tijd om te verkopen. Een effectieve call-to-action is de sleutel. Maak de gewenste actie duidelijk en gemakkelijk. Of het nu gaat om het invullen van een formulier, het maken van een aankoop of het aanvragen van meer informatie. 

Moedig jouw bezoeker aan! 

Zorg ervoor dat de bezoeker wordt aangemoedigd om de volgende stap te zetten met een opvallende actieknop. 

Werk je meerdere varianten van jouw product of dienst? Voeg dan een prijstabel toe zodat de bezoeker eenvoudig de verschillen kan vergelijken. Je voorkomt hiermee keuzestress en het risico dat de lezer zijn keuze uitstelt. 

Urgentie

Wanneer verkoop je het gemakkelijkst paracetamol? Juist, nadat je iemand net een stomp hebt verkocht. 

Geef de lezer zoveel mogelijk redenen om meteen actie te ondernemen. Dat kan door af te tellen of de voorraad te laten zien. 

Een laatste tip: blijf testen en verbeteren

Met de TIPS-formule in jouw gereedschapskist als ondernemer, is het veel eenvoudiger om krachtige salespagina’s te creëren die niet alleen de aandacht trekken, maar ook overtuigen en converteren.

Onthoud dat verleiden, beïnvloeden, overtuigen en verkopen constant terug komt. Blijf testen, optimaliseren en afstemmen op de behoeften van jouw doelgroep. Door je te verdiepen in de bezoeker en de juiste tools toe te passen, kun je een onuitwisbare indruk achterlaten en jouw online succes vergroten. 

Benut jij alle kansen binnen jouw aanbod?

Het is goed om regelmatig met een frisse blik naar je aanbod te kijken. Uurtje factuurtje is bijvoorbeeld niet schaalbaar. Misschien geef je nu trainingen op locatie en ben je veel tijd kwijt aan reizen. Heb je de online mogelijkheden al eens bekeken? 

Smakelijk sparren 

Lijkt het je tof om eens een dag ‘aan’ je bedrijf te werken in plaats van ‘in’ je bedrijf? 

Op 26 januari organiseer ik een kleinschalig live event: smakelijk sparren. Hierin ga je exclusief met maximaal 8 ondernemers samen aan de slag met jouw aanbod. Dit op een prachtige locatie waar ook de inwendige mens niets tekort komt. Meer informatie vindt je op deze pagina. 

Artikel delen?

Gratis Guidebook

Ontdek 15 fouten op een zakelijke website die jou omzet en klanten kosten

Dit guidebook onthult 15 veelgemaakte fouten op websites en ik laat je meteen zien hoe dat je ze oplost.