Website Strategie Training

Hoe zorg je voor meer conversie op je website?

Als je jezelf wat meer bezig gaat houden met marketing, dan heb je gegarandeerd dit woord voorbij zien komen: conversie. Het is een ander woord voor resultaat.

Veel website eigenaren staren zich blind op het aantal bezoekers. Hoe meer bezoekers, hoe meer resultaat… toch? Als jouw bezoeker echter geen actie onderneemt, is er geen resultaat. Resultaat kan zijn het invullen van een contactformulier, het kopen van een product of het downloaden van je gratis weggever.

Door letterlijk de rode loper uit te rollen voor de bezoeker kun je het resultaat van jouw website vergroten. Dit heet conversie-optimalisatie. Als website eigenaar kun je dit niet negeren. Een website zonder strategie en verbetering is namelijk een veredeld hobbyproject.

Ga dus aan de slag met het verbeteren van het resultaat uit jouw website!

In dit artikel geef ik je tips om meer conversie uit je website te halen:

Conversiekiller nummer 1: afleiding

Op actie volgt een reactie. En ontstaat er interactie. Grijp de aandacht van jouw bezoeker, houdt deze vast en zet de aandacht om in actie. Dan is er conversie.

De grootste conversiekiller is afleiding. Mensen hebben tegenwoordig nog minder concentratie dan een goudvis. Waar een goudvis nog 9 seconden haar aandacht vast kan houden, lukt ons dat nog maar 7 seconden.

Neem deze kennis mee naar jouw website. Hoe meer jij dus van jouw websitebezoeker vraagt, hoe minder deze zal doen. Geef jij iemand een pagina met 2 knoppen, dan heeft iedere knop ongeveer 50% kans dat er op geklikt wordt.

Heeft de bezoeker keuze uit 10 knoppen, dan heeft iedere knop nog maar 10% kans. Afleiding is funest voor resultaat.

Laat een websitebezoeker niet nadenken

Wanneer iemand nieuw op jouw website komt, neemt deze gemiddeld 2 seconden de tijd om te bepalen of dat ie blijft hangen. Mensen lezen vluchtig het menu, scannen de kopjes en bekijken de afbeeldingen.

Design is hierbij erg belangrijk. Veel website eigenaren willen een ‘creatief en origineel’ design. Een websitebezoeker wil graag herkenning. Bijvoorbeeld het logo linksboven en snel het woord ‘contact’ kunnen vinden. Herkenning zorgt voor vertrouwen en ontspanning. Een ontspannen bezoeker gaat sneller over tot actie en levert dus resultaat op.

Dit heet conversion centered webdesign. Hierbij zet je de belangrijkste informatie alvast in de etalage voor je bezoeker. Zoals bijvoorbeeld een header met daarin de belangrijkste call to action. Het trekt aandacht en geeft de bezoeker een startpunt.

Geef elke pagina op je website 1 specifiek doel. Maak alvast de keuze voor je bezoeker. Zet de hele pagina in het teken van 1 concrete actie en benoem alle voordelen om deze actie te ondernemen. Door specifiek te richten op 1 actie, begrijpt Google de pagina beter en kom je hoger in de zoekresultaten. Ook adverteren wordt dan veel gemakkelijker.

Van links naar rechts, van boven naar beneden

Bij het bekijken van een website op de computer of laptop lees je nog vaak van links naar rechts. Door het gebruik van social media en de mobiele telefoon neigen we echter steeds vaker naar scrollen. Dus kijken van boven naar beneden. Dit vereist andere vormgeving van een website. Maak je website scroll-bestendig.

Hierin kun je nog een stapje verder gaan. Ga je aan de slag met de vormgeving van een nieuwe pagina? Teken deze dan eerst uit voor de mobiele telefoon en daarna pas voor de desktop. Door dit te combineren met de voorkeur om te scrollen, rol je letterlijk de rode loper uit voor jouw bezoeker.

Elimineer elke vorm van afleiding op de conversiepagina

Zoals al eerder geschreven, afleiding is de nummer 1 conversiekiller. Voorkom daarom afleiding op de pagina’s die moeten leiden tot actie. Bijvoorbeeld een verkooppagina, inschrijfpagina voor een weggever of het invullen van een offerteformulier.

Dit kun je bereiken door knoppen naar andere pagina’s weg te laten, de menubalk bovenaan en de footer onderaan de website uit te zetten en links in de tekst achterwege te laten. Het weglaten van de menubalk of footer wordt trouwens niet door iedereen gewaardeerd. Mensen raken de weg kwijt en zijn gedesoriënteerd. Daardoor verlaten ze eerder de website. Pas hier dus mee op.

Hoe bouw je een conversiepagina op?

De bezoeker wilt van A naar Beter. Je speelt dus in op 2 emoties:

  • De huidige toestand met behoeften, uitdagingen, pijnpunten en angsten
  • De gewenste situatie waarin behoeften vervuld zijn, uitdagingen opgelost zijn en er geen pijn of angst meer is

Jouw aanbod is de brug tussen deze 2 emoties. Van A naar Beter. Hoe bereik je dit op een conversiepagina?

  1. Spreek je bezoeker aan op het gevoel van de behoefte, uitdaging of pijn. Zorg voor herkenning. Hierdoor ervaart de bezoeker begrip en zich op de juiste plaats;
  2. Bied jouw oplossing aan en beloof dat de bezoeker hiermee de gewenste emotie bereikt. Hoe meer vertrouwen je kweekt, hoe groter de kans op actie;
  3. Klanten zijn geïnteresseerd in het eindresultaat. Benoem dit meerdere keren en laat het vooral vertellen door een ander.

De kunst van online verleiding door de TIPS formule

De TIPS formule van Andy Maslen geeft handvatten voor webteksten die beïnvloeden, dus zorgen voor actie. Tegelijktertijd geven ze ook structuur aan de websitepagina:

  1. T = Tempt: grijp de aandacht en verleid de bezoeker om verder te lezen. Zorg voor een pakkende headliner en beloof resultaat. Ondersteun dit met een afbeelding of video;
  2. I = Influence: beschrijf jouw autoriteit en expertstatus. Vertel jouw verhaal hoe dat je tot de oplossing bent gekomen en laat jouw expertise onderschrijven door anderen. Zet testimonials altijd in groepjes bij elkaar voor het cheerleader effect;
  3. P = Persuade: overtuig de bezoeker van de waarde van het aanbod. Benoem voordelen en het eindresultaat. Beschrijf ook wat het effect is als de klant het aanbod misloopt. Je kunt dit ondersteunen door testimonials;
  4. S = Sell: Verkoop het product of dienst. Vermeldt productinformatie, de prijs, afbeelding en een knop naar de betaalpagina.

Ook meer conversie uit jouw website?

Een website (laten) maken en onderhouden kost tijd en energie. Het kan frustrerend zijn als je geen resultaat ziet. En ik snap dat. Jouw tijd en energie zijn kostbaar. En gebruik je liever voor datgene waar je goed in bent en geld mee verdient. 

Een website kan jou meer tijd en geld opleveren als je deze op de juiste manier inzet. Ik help je hier graag bij. Met een strategie, een goede vormgeving en de juiste techniek maken we samen een website die wel resultaat oplevert. Dat resultaat wat voor jou belangrijk is. 

Plan gerust een vrijblijvende kennismaking en ontdek wat ik voor jou kan betekenen.  

Artikel delen?

Gratis Guidebook

Ontdek 15 fouten op een zakelijke website die jou omzet en klanten kosten

Dit guidebook onthult 15 veelgemaakte fouten op websites en ik laat je meteen zien hoe dat je ze oplost.